نحوه چيدمان منزل و مبلمان | طريقه چيدمان مبلمان در پذيرايي

درست مانند يک کاغذ سفيد، يک اتاق خالي هم مي توانديک فرصت يا يک چالش باشد. راه هاي زيادي براي نحوه چيدمان مبلمان خانه وجود دارد اما چطور بدانيم که از کجا بايد شروع کنيم؟ در اين مطلب به معرفي قوانين اصولي در نحوه چيدمان مبلمان مي پردازيم و به 10 نکته ساده و کاربردي تقسيمشان مي کنيم تا فهم آنها راحت تر باشد. با مشاهده و خواندن اين مطلب متوجه خواهيد شد هر وسيله اي را بايد کجا قرار داده و چه وسيله هايي را اصلا نبايد قرار بدهيد، با فهم موضوع، وسايل و مبلمان خانه خود را خيلي دقيق تر انتخاب خواهيد کرد. البته ذکر اين نکته ضروري است که اين راهنمايي ها شما را يک شبه به يک طراح داخلي تبديل نمي کند، بلکه فقط راه درست را نشان داده و کمک مي کنند تا به نتيجه اي درست و کاربردي برسيد بدون اينکه متحمل استرس زيادي شويد. تنها با اين روش است که مي توانيد دکوراسيون و چيدماني حرفه اي داشته باشيد طوريکه بقيه گمان مي کنند يک طراح داخلي را استخدام کرده ايد.
گاهي اوقات ممکن است که انتخاب چيدمان منزل مناسب براي فضايي کشيده و مستطيل شکل تبديل به يک معضل جدي شود و شما را در مورد طراحي دکوراسيون منزل تان دچار مشکل کند. قطعا هيچ کس دوست ندارد که چنين نشيمني در خانه اش تبديل به يک راهرو با عرض زياد و يا سالني شبيه به سالن هاي ورزشي شود. از طرف ديگر همه ما خوب مي دانيم که ايجاد فضاي صميمي گفتگو، در نشيمن هايي با پلان مربع به دليل شکل چيدمان گرد مبلمان ساده تر خواهد بود. البته به شرط آنکه تلوزيون و حضور مسلط آن به فضا را حذف کنيم. حالا بايد از خودمان بپرسيم: راه حل ها و ترفندهاي دکوراسيون براي نشيمن هاي مستطيل شکل کدامند؟!

طراحي نهايي چيدمان مبلمان روي کاغذ

قبل از اينکه اقدام به کاري کنيد بهتر است اول طرحتان را روي کاغذ اجرا کنيد . ابعاد اتاق ها را مشخص کنيد ، محل قرارگيري در و پنجره ها ، سيستم هاي گرمايش و سرمايش و سيستمهاي الکتريکي ، سپس محل قرارگيري وسايل و مبلمان را روي نقشه تان مشخص کنيد . خواهيد ديد که به نتايج بسيار مفيدي دست خواهيد يافت .

چيدمان مبل در پذيرايي مشتطيل شکل

دو تصوير بالا، تصاوير منزل مخاطب چيدانه هستند که براي من ارسال شده اند و همان طور که مشاهده مي کنيد، سالن اصلي خانه به طورت يک مستطيل کشيده طراحي و ساخته شده است. با توجه به عرض کم قسمت نشيمن، فضاي زيادي براي چيدمان مبلمان وجود ندارد. اما در همين فضا نيز با کمي دقت و حوصله مي توان ترکيب مناسبي را به دست آورد. ابعاد و اندازه مبلمان ها بسيار اهميت داشته و نکته حائز اهميت اين است که مسيرهاي رفت و آمد مسدود نشوند.

چيدمان پذيرايي ال شکل

شکل هندسي نشيمن هر خانه اي تاثير مستقيمي بر نحوه چيدمان آن دارد. درست است که مبلمان و وسايل دکوري منازل متناسب با سليقه و شرايط زندگي هر خانواده اي متفاوت است اما همانطور که از تکنيک هاي چيدمان مبلمان براي نشيمن هاي مربع شکل و مستطيل شکل گفتيم، مي توان اين بار هم براي نشيمن هاي ال شکل، ايده هاي کلي نگري را ارائه داد تا به زيباتر شدن دکوراسيون منزل شما کمک کند. چيدمان پذيرايي ال شکل مانند هر طرح ديگري شرايط و سختي هاي مربوط به خودش را دارد. پذيرايي ال شکل يکي از مرسوم ترين پلان ها در خانه و آپارتمان هاي امروزي هست اما اين دليل نمي شود که چيدمان آنها مشابه به هم و آسان باشد. به طور معمول اتاق غذاخوري يا همان ميز ناهارخوري در قسمت کوچکتر هال پذيرايي L شکل، نزديک آشپزخانه قرار مي گيرد. اما باز هم بايد تصميم خود را براساس فعاليت هايي که خودتان انجام مي دهيد مشخص کنيد.

برای چیدکمان منزل ، نقطه کانوني اتاق را در نظر بگیرید

نقطه کانوني و مهم اتاق را شناسايي کنيد ، اين نقطه مي تواند شومينه، يک منظره، تلويزيون و … باشد و بايد بر طبق آن بقيه مبلمان چيده شود. اگر قصد داريد در اين اتاق تلويزيون تماشا کنيد ، فاصله مناسب بين دستگاه و جاي نشستن بايد سه برابر سايز صفحه نمايش باشد (به صورت اريبي بايد مقايسه و اندازه گيري شود). بنابراين براي مثال اگر تلويزيون شما 40 اينچي است بايد 120اينچ (حدود سه متر) فاصله نشستن باشد.

الويت
ابتدا اسباب بزرگ اتاق را در جاي خود قرار دهيد، مثلا در اتاق نشيمن مبل و يا در اتاق خواب، تخت را بايد اول از همه جا دهيد. در اکثر موارد اين قطعات بايد نقطه کانوني اتاق باشد. صندلي ها نبايد بيشتر از 2 متر ونيم جدا از هم باشد تا مکالمه بين افراد سخت شود. نبايد همه مبلمان را به ديوار تکيه دهيد ، مگر آنکه اتاق تان خيلي کوچک باشد.
مبل‌ها را رديفي نچينيد
يکي از اشتباهات رايج در هنگام چيدن مبلمان، چيدمان رديفي و چسبيده به ديوار است. برخي افراد به بهانه کمبود جا مبلمان منزل خود را مانند پشتي دور تا دور خانه مي‌چينند، کاري که کاملا اشتباه است و از زيبايي مبلمان و منزل شما مي‌کاهد. چيدمان مبلمان منزل بايد به گونه‌اي باشد که يک فضاي مشخص را ايجاد کند. در هنگام چيدن مبل‌ها به اين نکته توجه داشته باشيد که بايد بين کاناپه‌ها با يکديگر و ديوار فاصله مشخصي وجود داشته باشد. اين فاصله حداقلي کاناپه‌ها با ديوار باعث مي‌شود مبلمان شما بهتر ديده شود و فضاي نشيمن و پذيرايي مشخصي را داشته باشيد. اگر با کمبود فضا مواجه هستيد و با ايجاد اين فاصله بين کاناپه‌ها و ديوار بخشي از فضاي مفيد خانه را از دست مي‌دهيد، از مبل‌هاي ال شکل و به هم چسبيده استفاده کنيد. اين مدل‌ مبل‌ها تنها مدلي هستند که مي‌توانيد آنها را به کنج ديوار بچسبانيد و از همه فضاي خانه نهايت استفاده را ببريد

چينش مبلمان در سالن مستطيل شکل

نحوه چيدمان مبلمان در منزل که اين قسمت در نشيمن است بسيار ساده است و البته قوانين خود را دارد. در چيدمان اتاق هاي نشيمن نيازي به شلوغ کردن و پر کردن اتاق نيست. فضايي را براي رفت و آمد و همينطور ورودي اتاق را خالي بگذاريد. صندلي هاي کلاسيک دنج که در حوالي شومينه رو به روي هم قرار دارند. از عسلي ها در فضاي بازِ دو انتهاي مبل راحتي استفاده کنيد. صندلي ها را براي موزون کردن وزن بصري و به حداکثر رساندن فضاي نشستن، جفت کنيد.