طراحي محوطه باغ و ويلا | دکوراسيون حياط و باغ و ويلا

محوطه ساختمان اولين فضايي است که مي تواند مورد توجه قرار بگيرد بنابراين بهتر است در طراحي محوطه باغ و ساختمان هاي مختلف حساسيت لازم را به خرج دهيد. در ادامه ايده هايي براي ديزاين محوطه باغ را در اختيار شما همراهان عزيز و گرامي قرار مي دهيم. براي طراحي محوطه ويلا و باغ و ساختمان ايده هاي زيادي وجود دارد و شما مي توانيد با کمک اين ايده ها محوطه اي زيبا و مدرن را در محوطه ساختمان هاي مختلف ايجاد کنيد.

به مسيرهاي دسترسي در طراحي محوطه اهميت دهيد

اولين پارامتري که در طراحي مسير هاي محوطه بيروني بايد به آن توجه کنيد، شکل خود مسيرها است. هر کدام از مسيرها بايد داستان خاص خودشان را داشته باشند. هر کدام از مسيرها بايد اتفاقات خاص خودشان را رقم بزنند، بايد به شما اجازه دهند تا بتوانيد وقتي روي آن ها قدم مي زنيد خيال پردازي کنيد، آن ها نبايد خسته کننده و کسالت بار باشند، بدون هيچ هيجاني. مي بينيد که شکل مسير ها مهم هستند.

جهت طراحي ويلا و ساخت ويلا  ابتدا طرح ها و ايده هاي گوناگون ، متناسب با سيستم سازه در نظر گرفته مي شود و همچنين مراحلي صورت مي پذيرد که مستلزم ديدگاهها و ذهنيت هاي يک معمار مجرب را در خود دارد تا طراحي ويلا که شامل فضاي داخلي و بيروني ويلا مي شود زيبا و شکيل و مورد پسند مشتريان واقع شود.. با در نظر گرفتن فضاهايي چون استخر، سونا، جکوزي، محوطه سازي , فضاي بازي و . . . مي توان يک ويلاي کاملاً شيک و مجهز را به وجود آورد. امروزه توجه بسياري به ويلا سازي در حومه شهرها جلب شده است و استقبال فراواني از آن مي شود تا مکاني مملو از سکوت و زيبايي را براي کسب آرامش و استراحت خود به وجود بياورند.

در طراحي ويلا ابتدا مي بايست تمامي شرايط مکان ويلا همانند زاويه تابش آفتاب, جهت وزش باد, شرايط زمين, محدوده زمين, ويلا هاي همسايگان, و قوانين ساخت و ساز مورد بررسي قرار گيرند. سپس با بررسي دقيق تر زمين, فرآيند طراحي ويلا آغاز مي شود.
ايده هايي براي طراحي محوطه باغ ويلا و ساختمان هاي مدرن و شيک
فضايي که در محوطه باغ و ويلا و يا هر ساختماني ايجاد مي کنيد نبايد با سبک معماري داخلي ساختمان بي ربط باشد. کفپوش و گياهان و گلدان ها از مهم ترين عناصر در طراحي محوطه باغ هستند و شما مي توانيد براي ايجاد فضايي زيبا و خاص در محوطه باغ و ويلا از کفپوش هايي نظير موزاييک چمني و موزاييک سنگي استفاده نماييد. گلکاري و کاشت گياهان زيبا در محوطه ساختمان از مهم ترين نکاتي است که بايد مورد توجه قرار بگيرد. توجه داشته باشيد براي ايجاد فضايي آرامش بخش در محوطه ساختمان و يا باغ بهتر است از گل هاي رنگارنگ و گياهان سرسبز و زيبا استفاده نماييد. مبلمان يکي ديگر از انواع عناصر تاثيرگذار در زيبايي محوطه ساختمان ها و باغ هستند بنابراين بهتر است براي اين مکان ها از مبلمان مخصوص فضاي آزاد استفاده نماييد. در بسياري از محوطه هاي مدرن مخصوصا محوطه هايي که فاقد چمن هستند مبلمان مهم ترين عنصر به شمار مي روند

رودخانه خشک در طراحي محوطه باغ و ويلا

يک بستر رود خشک از وسط محوطه باز خانه رد مي شود، وقتي خشک باشد يک جذابيت بصري است، و وقتي باران بيايد آب داخل محوطه را هدايت و جمع آوري مي کند. اين بستر، قابليت عملکرد تنها را دارد اما مي تواند با ديگر ابزار مديريت آب باران هم همکاري کند. در مدل هاي مختلفي هم طراحي مي شود.

محوطه سازي باغ ويلا با استفاده از ديوار نشيمن مجسمه اي

آهن يکي از مصالحي است که محبوبت خود را از دست نمي دهد. قدرت اين ماده در منحني هاي زيبا، رنگ آتشين و مقاومت همه فصلي ديوار نشيمن مجسمه اي زير که در کاليفرنيا قرار دارد مشخص مي شود. به راحتي مي توان درک کرد که چرا طراحان به جاي يک نيمکت سنگي يا بتني، از چيزي استفاده کردند که انگار يکي از آثار هنري ريچارد سِرا (مجسمه ساز آمريکايي) است.

انتخاب خاک در محوطه سازي

در بحث اجراي محوطه سازي در بخش هاي مختلف عناصر با نيروهاي ديناميکي و استاتيکي متفاوتي در کنار هم قرار ميگيرند که هر کدام از آنها نياز هاي متفاوتي براي زير سازي دارند . همچنين با توجه به ايجاد بستر کاشت گياهان در محوطه سازي،بررسي،جمع آوري ، خاکبرداري و خاکريزي با مطالعه دقيق خاک موجود در سايت و همچنين استفاده از خاک مناسب درمحوطه سازي ، مي تواند نقش مهمي در رشد و سهولت نگهداري گياهان و استقامت عناصر در مقابل نيرو هاي ذکر شده داشته باشد .

ساخت آلاچيق

آلاچيق ها نه تنها سايه باني براي نشستن افراد در محوطه هستند که خود زيبايي محيط را افزايش مي دهند. به مانند ديگر اجزاي ويلا، آلاچيق ها نيز به عنوان سرپناه داراي سبک هاي متفاوتي هستند. پرگولا ديگر سايه باني است که مي توان از آن در محوطه هاي با سبک مدرن يا کلاسيک استفاده نمود. با توجه به ويژگي خاص اين سازه مي توان پرگولا را ميان در ورودي ساختمان و باغ، يا بر روي سکويي کنار استخر و حتي بصورت مستقل قرار داد. استفاده از آلاچيق، آبنما، برکه، نهر، استخر، گل کاري، درخت کاري، رواق، باربيکيو و . . . از بخش هاي مهم محوطه سازي به شمار مي روند. که با توجه به مساحت و خواست کارفرما طرح ها و المان هاي متفاوتي در محوطه سازي (لند اسکيپ) مورد استفاده قرار مي گيرند.

روف گاردن

يکي از اصلي ترين مزيت هاي باغچه هاي روي بام ، ميزان نور آفتابي است که در طول ساعات روز دريافت مي کند. و مي تواند محيطي دنج و خصوصي براي استراحت ، پذيرايي و پرورش گياهان باشد. براي ساختن يک باغچه ، با توجه به شرايط خاص اين محوطه ،  به خدمت گرفتن مشاوران حرفه اي مورد نياز است که با انجام عمليات نقشه برداري دقيق و انجام محاسبات گوناگون و انتخاب مواد مناسب و اجراي صحيح ، به محوطه شخصيتي خاص ببخشند . با توجه به پيشرفت شهر نشيني و حضور برج ها و ساختمان هاي بلند ، فضاهاي قابل دسترس براي محوطه سازي روز به روز ، رو به کاهش مي رود و نياز به ساخت اين فضا ها تحت عنوان روف گاردن در فضاهاي اندکي همچون بام ها و تراس ها بيش از پيش احساس مي گردد.