انتخاب لوستر مناسب | راهنماي خريد بهترين لوستر براي منزل

چرايي خريد لوستر

هدف‌تان از خريد چيست؟ براي تامين نور و روشنايي منزل‌تان اقدام به خريد لوستر کرده‌ايد يا اينکه به دنبال يک آکسسواري و وسيله‌اي براي  زيبايي و تزيين فضاي خانه‌تان هستيد؟ شايد هم به هر دوي‌شان فکر مي‌کنيد. پس اول ببينيد که قصدتان از تهيه لوستر چيست و بعد براي خريد آن اقدام کنيد؛ چون هدف‌تان هر چه که باشد بايد متناسب با آن خريد کنيد؛ وسيله‌اي که صرفا جنبه تزييني در خانه‌تان را دارد يا شي‌ءاي روشنايي‌بخش يا شايد هم هردو.

اندازه لوستر مناسب

بزرگي و کوچکي لوستر انتخابي‌تان کاملا بستگي به فضاي نشيمن‌تان دارد. در فضاهاي بزرگ دست‌تان براي تعيين اندازه لوستر باز است و در عوض براي فضاهاي کوچک بايد لوسترتان شاخه‌ها و چراغ‌هاي کمتري داشته باشد؛ چون اگر نور و روشنايي‌تان زياد باشد، مجبور مي‌شويد بعضي از لامپ‌ها را باز يا خاموش کنيد که اين کار جلوه زشت و نازيبايي به آن مي‌بخشد.

سبک لوستر

هنگام انتخاب لوستر سبک دکوراسيون‌تان را در نظر بگيريد. لوسترهاي کوچک و اسپرت که غالبا روشنايي کمتري دارند و در ترکيب‌شان فلز يا چوب به کار رفته مناسب خانه‌هاي مدرن هستند و در مقابل لوسترهاي بزرگ، کلاسيک و پرنور که معمولا بلوري و کريستال هستند، هماهنگي بيشتري با دکوراسيون و سبک چيدمان خانه‌هاي سنتي دارند. به ياد داشته باشيد هماهنگي آباژورها با نوع لوستر هم در زيبايي فضاي‌تان خيلي موثر است. اگر در فضاي پذيرايي‌تان از آباژورهاي پايه‌دار يا روميزي با پارچه‌هايي با طراحي مدرن استفاده کرده‌ايد، بايد از لوستري مدرن که طراحي زيبا و خاص دارد، کمک بگيريد.

چگونه لوستر مناسب انتخاب کنيم

شايد شما هم از جمله کساني باشيد که در انتخاب يک لوستر خوب براي منزلتان دچار مشکل شديد و مي خواهيد بدانيد که چگونه بايد يک لوستر مناسب تهيه کرد؟ در اينجا سعي مي کنيم فاکتورهاي مهم انتخاب يک لوستر مناسب فضاي خانه شما را شرح دهيم و سپس بگوييم چه لوستري داراي کيفيت است.

لوستر برای اتاق پذيرايي

مدل‌هاي سنتي لوسترها به خاطر جنس و لاله‌هايي كه در آن به كار رفته يادآور خانه مادربزرگ‌هاي‌مان است. اين لوسترها كه طرح‌هاي آشناي ايراني و بومي دارند، براي فضاهايي مناسب‌ترند كه روح حاكم بر چيدمان‌شان كلاسيك باشد. در بيشتر مدل‌ها روي ستون و شاخه‌هاي لوستر هم با دست كار مي‌كنند كه باعث زيبايي بيشتر آن مي‌شود.
تنها مشكل اين لوسترها وزن زياد و احتمال سياه شدن آن در اثر مرور زمان است. اگر پول زيادي براي خريد لوستر كنار گذاشته‌ايد بهتر است سراغ جنس اصل آن برويد كه با برنز، برنج، نقره يا آب طلا ساخته شده است اما اگر بودجه‌تان محدود است لوسترهاي طرح برنز در بازار زياد است.
اگر صاحبخانه هستيد، در خريد لوستر دقت کنيد. اگر طرحي زيبا و متناسب با طراحي خانه انتخاب کنيد نتيجه اي فوق العاده دريافت خواهيد کرد. البته نيازي نيست که لزوما هزينه زيادي براي انتخاب طرحي متناسب با طراحي منزلتان کنيد. بنابراين اگر مي خواهيد نسبت خريد لوستر اقدام کنيد پيشنهاد مي کنيم پيش از آن به نکات مفيدي که براي خريد لوستر عنوان مي کنيم توجه کنيد.

بودجه مورد نظر خود را مشخص کنيد
همين الان در مورد هزينه اي که براي خريد لوستر در نظر گرفته ايد تصميم بگيريد. لوستر ها در قيمت هاي مختلفي موجود هستند. در نظر گرفتن بودجه مورد نظر به شما کمک مي کند که زودتر به نتيجه برسيد و با توجه به بودجه خود بهترين انتخاب را داشته باشيد. البته مناسب بودن لوستر تنها به قيمت آن بستگي ندارد و شما مي توانيد از محدوده قيمت هاي مناسب تا قيمت هاي بالاتر بهترين انتخاب را انجام دهيد.

لوستر زيباي اتاق نشيمن

اتاق نشيمن نيز با لوستر بسيار سازگاري دارد و در اين تصوير مي توانيد ببينيد که يک لوستر کريستالي بزرگ به فضاي اين اتاق جلوه کلاسيک داده است. در اين اتاق از لوستري به سبک روستايي با پايه هاي شمعي استفاده شده است.در نظر داشته باشيد که هميشه الزاما نبايد لوستر ضامن تمام نيازهاي روشنايي منزل باشد ، بلکه يک روشنايي کلي در اتاق ايجاد مي کند و گاهي لازم است به منظور روشنايي بيشتر، از روش هاي ديگري استفاده کنيداستفاده از رنگ مناسب براي لوستر و لامپ مورد استفاده در آن است.
بنا به تحقيقات انجام شده برخي از رنگ ها تاثير مستقيمي بر اشتهاي افراد دارند. رنگ ها و نورها مي توانند اشتها و ذهنيت شما را نسبت به غذا کاملا تغيير دهند. در ادامه با تاثير انواع نور و رنگ لوستر بر روي اشتها صحبت خواهيم کرد. آبي: سوخت و ساز بدن را پايين آورده و احساس خونسردي و آرامش را به همراه دارد. از اين رنگ براي سرکوب کردن اشتها استفاده مي شود. پس براي آشپزخانه از اين رنگ استفاده نکنيد. اما اگر قصد رژيم گرفت داريد يک لامپ آبي بالاي يخچال نصب کنيد تا به خوراکي هاي موجود در آن بي ميل شويد.
قرمز: لوستر با نور قرمز، سرعت تنفس و فشار خون را بالا مي برد و اشتها را تحريک مي کند و به همين دليل در بسياري از رستوران ها از رنگ قرمز استفاده مي شود. نارنجي: لوستر با رنگ يا نور نارنجي، علاوه بر اکسيژن رساني به مغز، فعاليت ذهن را نيز تحريک کرده و به شما احساس راحتي مي دهد. با توجه به اين که نارنجي رنگ اغلب مرکبات است تغذيه سالم را با خود به ارمغان آورده و اشتهاي شما را تحريک مي کند. زرد: استفاده از لوستر با نور رنگ زرد تمرکزتان را بالا برده و يکي از محرک هاي اشتهاست، زيرا که احساس شادي و نشاط را در شما افزايش مي دهد.

توجه به اندازه لوستر در انتخاب لوستر براي پذيرايي

يکي از مهمترين مواردي که در انتخاب لوستر براي پذيرايي بايد به آن توجه شود، اندازه لوستر است. با توجه به فضاي پذيرايي است که شما مي توانيد اندازه لوستر مورد نظر خود را انتخاب کنيد که ممکن است بزرگ باشد و يا کوچک و متوسط  باشد. اگر فضاي پذيرايي شما بزرگ است مي توانيد لوسترهاي مختلف را انتخاب کنيد و اگر فضاي پذيرايي شما کوچک است توجه داشته باشيد که لوستري را انتخاب کنيد که شاخه ها و چراغ هاي آن کمتر باشد در صورتي که لامپ هاي زيادي در لوستر به کار رفته باشد به دليل داشتن نور زياد مجبور به کم کردن لامپ ها خواهيد شد که موجب مي شود لوستر شما جلوه خوبي نداشته باشد

لوستر مناسب سقف هاي کوتاه

اگر که سقف منزل شما چندان مرتفع نيست، بهتر است لوستر بلند و آويز انتخاب نکنيد چرا که سقف خانه را کوتاه تر نشان مي دهد. پس بهتر است مدل هاي سقفي را انتخاب کنيد و در کنار آن يک چراغ ديوارکوب يا يک آباژور هماهنگ با طراحي لوسترتان انتخاب کنيد. البته اگر تصميم گرفتيد بالاي ميز ناهارخوريتان لوستر نصب کنيد، حتي در صورت کوتاه بودن سقف مي توانيد از مدل هاي آويز و بلند استفاده کنيد تا نور تمام ميز را روشن کند

چطور لوسترها را تميز کنيم؟

براي تميز کردن لوستر، يک ليوان را با يک قسمت الکل و سه قسمت آب پر کنيد. ليوان را بالا برده زير هريک از آويزها بگيريد به طوري که قطعات بلوري لوستر در مايع داخل ليوان غوطه ور بشوند. با اين روش قطعات بلورين بدون اين که اثري از لکه هاي آب يا پرز پارچه روي آن ها باقي بماند، خشک مي شود. براي قسمت هايي که تميزکردن آن ها به اين شيوه ممکن نيست، دستکش بپوشيد و انگشتان را با مايع داخلي ليوان خيس کنيد و سپس قسمت هاي مورد نظر را تميز کنيد. در مورد لوسترهاي کريستالي، ابتدا کريستال هاي يک قسمت را بيرون بياريد و روي حوله قرار بدهيد. بعد تمامي قطعه ها رو در آب صابوني شستشو بدين. در نهايت هم با آب داغ آبکشي کرده و با حوله خشک کنيد. محلول آب و سرکه سفيد هم ترکيب بسيار خوبي براي برق انداختن لوستر است.