انتخاب کابينت آشپزخانه | مهم ترين فاکتورهاي انتخاب کابينت

کابينت ها عناصري هستند که به دکوراسيون آشپزخانه ها چهره اي متفاوت مي بخشد. کابينت ها انواع و جنس هاي مختلفي دارند که همين مساله باعث مي شود هر کسي با هر سليقه اي بتواند آن فضايي که مد نظرش است را پديد بياورد، اما شايد شما هم مثل من اطلاعات کافي در زمينه جنس هاي مختلف کابينت ها نداشته باشيد، اين مطلب قصد دارد تا شما را با انواع و اقسام جنس کابينت آشنا کند، پس تا انتهاي اين مطلب جذاب و کاربردي با ما همراه باشيد. جنس هايي که در اين مطلب به شما معرفي مي شوند مي توانند در قسمت هاي مختلف کابينت مثل بدنه و يا درب ها استفاده شده باشند. حتي اين مواد و مصالح مي توانند به صورت ترکيبي نيز مورد استفاده قرار بگيرند همه اين تصميم ها به خود شما بستگي دارد.

سبک درهاي کابينت

در با پنل مرکزي تورفته، مسطح، و يا دوتايي؟ سبک در کابينت شما عامل بسيار مهمي در آشپزخانه است و احتمالا بيش‌ترين هزينه را در آشپزخانه بابت درهاي کابينت‌ها بايد بکنيد، اما انتخاب آن‌ها نبايد استرس‌زا باشد. به درهاي کابينت مختلفي که در بازار و در سايت‌هاي اينترنتي وجود دارند خوب نگاه کنيد و ببينيد که کدام‌يک از آن‌ها با سبک طراحي خانه شما در هماهنگي هستند. با استفاده از يک کابينت شيشه‌اي ظرف‌هاي زيباي خود را به نمايش بگذاريد و از اين طريق فضاي آشپزخانه را پرنورتر و بازتر کنيد.

ابتدا پروفيل درب کابينت را انتخاب کنيد

درب کابينت ها قابل رويت ترين عنصر در آشپزخانه شماست، به همين خاطر سبک درب کابينت شما مهم ترين تصميمي است که بايد بگيريد. راهي عالي براي اينکه انتخاب خود از درب هاي کابينت را محدود کنيد اين است که در مورد پروفيل درب تصميم گيري کنيد. در تصاوير زير، مي توانيد نمونه هايي از تفاوت ها در درب هاي کابينت را مشاهده کنيد. کابينت استيل
در دکوراسيون مدرن هيچ چيزي مانند استيل ضد زنگ شيک و لوکس به نظر نمي آيد. در دنياي مدرن امروزي اکثر صاحب خانه ها به دنبال کابينت هاي براق استيل هستند. اين کابينت ها زيبايي بي نظيري دارند و به راحتي تميز مي شوند. کابينت هاي استيل ضد زنگ از نظر بهداشتي کاملاً ايده آل هستند زيرا با تميز نمودن آنها امکان رشد قارچ و باکتري به هيچ عنوان وجود ندارد. مقاومت اين کابينت ها بسيار بالاست و به دليل خاصيت ضد زنگ خود در صورت مجاورت با آب و رطوبت دچار خوردگي و زنگ زدگي نمي شوند. تنها عيب اين کابينت ها اين است که لکه و اثر انگشت بر روي آنها مي ماند و در برابر خراشيدگي مقاومت پاييني دارند. قيمت کابينت استيل در مقايسه با MDF بالاتر است.

نوع چوب و رنگ مورد نظر خود را بشناسيد

احتمالاً اکثر ما در ذهن خود مي‌دانيم که رنگ و لعاب کابينت رويايي ما چه شکلي است. اگر در مورد نوع چوب مطمئن نيستيد، از ديزاينر‌هاي با تجربه آشپزخانه کمک بگيريد. بعد از اينکه در مورد سبک و رنگ کابينت‌هاي خود تصميم گرفتيد، راجع به کاربرد آشپزخانه خود فکر کنيد. شما آشپز و در واقع صاحب آشپزخانه تان هستيد و به همين خاطر دقيقاً مي‌دانيد که چه چيزي به بهترين شکل برايتان جواب مي‌دهد.

جنس بدنه کابينت

درمورد جنس بدنه کابينت بايد بگوييم که بهتر است بدنه کابينت با مغز ام دي اف و روکش ملامينه ساخته شود.
حواستان باشد که لبه بدنه کابينت حتما نوارکاري شده باشد زيرا باعث ميشود نماي کار فوق العاده زيباتر شود، رنگ نوارکاري بايد با رنگ کابينت هماهنگي داشته باشد.
امروزه کابينت هاي جديد معمولا بدنه ام دي اف دارند و با نوار PVC ساخته مي شوند که کيفيت خوبي دارند و ميتوانيد با خيال راحت آن ها را خريداري کنيد.

صفحه کابينت

صفحه کابينت آشپزخانه بيشترين تماس با آب را دارد و به همين دليل است که بايد تمام قسمت هاي تشکيل دهنده صفحه ي کابينت مقاومت بالايي در برابر آب و رطوبت داشته باشند.
اگر مي خواهيد که فضاي داخلي آشپزخانه را قسمت بندي کنيد، از کابينت جديد جزيره اي  ال شکل استفاده کنيد. بدين ترتيب هر قسمت آشپزخانه از قسمت ديگر مستقل مي شود. قرار دادن سينک ظرفشويي بر روي کابينت جزيره، طراحي داخلي آشپزخانه را مدرن تر مي کند همچنين مي توان فضاي پشت سينک را هم به عنوان ميز نهار خوري در نظر گرفت.از کابينت زيباي جزيره اي مي توان به عنوان کانتر هم استفاده کرد که با در نظر گرفتن صندلي هاي مناسب، زيبايي دکوراسيون آشپزخانه شما دو چندان مي شود. براي توسعه دادن کاربرد کابينت جزيره مي توان نشيمن براي آن در نظر گرفت. براي اين کار طراحان، کابينت هاي جزيره را متحرک درست مي کنند تا به هنگام استفاده، اين نشيمن هاي پنهان شده را بيرون بکشيد بدين ترتيب هم کابينت و هم جايي براي نشستن داريد.

کابينت هايگلاس مدرن

مدل تازه کابينت هاي آشپزخانه، کابينت هايگلاس (High Gloss) هستند که به دليل تنوع بسيار زيادي که در طرح و رنگ خود دارند امروزه در بسياري از آشپزخانه هاي سبک مدرن مورد استفاده قرار مي گيرند. کابينت هاي هايگلاس علاوه بر نماي لوکس و شيکي که به آشپزخانه هاي مدرن مي دهند خود به دليل داشتن سطح صيقلي و براق، خود به نوعي منبع روشنايي در آشپزخانه به شمار مي روند. هنگام استفاده از کابينت هاي هايگلاس، بايد به نورگير بودن آشپزخانه توجه کرد، استفاده از نور طبيعي در طول روز براي روشن کردن آشپزخانه با استفاده از خاصيت صيقلي و بازتابي کابينت هاي لوکس تاثير بسيار زيادي بر زيبايي آشپزخانه ها مي گذارد و به نوعي آن را منحصر به فرد مي کند.
از ويژگي هاي کابينت هاي مدرن بدون فريم بودن مي باشد و اينکه چهارچوب آنها در نما قابل رويت نمي باشد. در واقع تنها چيزي که در نماي کابينت مدرن ديده مي شود مرز باريک بين درب ها و کشوي کابينت ها است همچنين نماي درب کابينت کاملا ساده و تخت است و معمولا با دستگيره هايي ساده و کشيده يا در کل بدون دستگيره همراه مي شود.

کابينت هاي مينيماليستي و مدرن

مصالح متنوعي براي کابينت وجود دارد، مانند: چوب،mdf، فلز، آهن ضد زنگ. شما آشپزخانه اي مي خواهيد که مدرن باشد و کسل کننده به نظر نرسد. وقتي که مي خواهيد آشپزخانه ي خود را طراحي کنيد بايد کاملا عملکردي باشد. آشپزخانه هاي مدرن بسياري با لوازم و مواد پيشرفته و عالي که تمرکز آن ها بر روي نوآوري هاي جديد است در رتبه بندي آشپزخانه هاي زيبا قرار نمي گيرند. آشپزخانه هاي خانگي شخصي تر به نظر مي آيند، لوازم و مبلمان آن ها باعث مي شوند فضا گرم تر به نظر بيايد و و بيشتر از يک فضاي مدرن جذاب باشند.