تاثير سقف در دکوراسيون داخلي | تاثير زيبايي سقف در دکوراسيون داخلي

 سقف کاذب پي وي سي و تاثير آن بر دکوراسيون داخلي

زيبايي فضايي که در آن زندگي يا کار مي کنيم، تاثير زيادي بر روحيات ما دارد. يکي از دلايل مهم روي آوردن بشر به ساخت و سازهاي مدرن، ايجاد ساختمانهايي است که در عين فراهم کردن تمامي امکانات رفاهي، از زيبايي خيره کننده اي نيز برخوردار باشند. در گذشته زيبايي ساختمان ها از طريق گچ بري ها، آينه کاري، شيشه هاي رنگي و .... صورت مي گرفت. با گذشت زمان ابزارهايي ايجاد شدند که نياز بشر را به اين مصالح کمتر کرده و در مقابل ساخت و سازها را به نحو بهتري بر عهده گرفتند.
از جمله اين ابزارها مي توان به سقف کاذب اشاره کرد که به عنوان يکي از زير شاخه هاي علم معماري داخلي محسوب مي شود. سقف هاي کاذب به منظور پوشش زير سقف استفاده مي شوند و مي توانند به اشکال گچي، فلزي، شيشه اي، آهني، ورق هاي فلزي روکش دار، آلومينيومي، مکامپوزيت و يا پي وي سي باشند. انواع سقف هاي کاذب با توجه به ماده اوليه اي که در ساخت آنها وجود دارد، کاربردهاي مختلف و قيمت هاي متفاوتي نيز دارند.

در دکوراسيون داخلي منزل ، اگر چيدمان مبلمان يکي از مهم ترين نقش ها را در طراحي داخلي  و «طراحي صحنه» ايفا کند، آنچه در واقع تعيين‌کننده  مکان و فضاي مورد نظر شماست، ديوارها و سقف مي‌باشد؛ يعني همان عناصر مهم و حياتي معماري داخلي که ايفا کننده نقش پس زمينه صحنه زندگي شماست. سطحي که ديوارها و سقف را اشغال مي‌کند ، آنچنان ارزشمند و وسيع است که اعمال مديريتي هوشمندانه در طراحي آن از الزامات  است. اگر بدانيم تاثير شگرف رنگ‌ها و نقش‌ها تا چه حد در  آرايش و ديزاين خانه زياد است و چگونه اين عناصر فضاي پيرامون را تحت سيطره خود در مي آورند، انتخاب رنگ ، کاغذ ديواري يا هر پوشش ديگري ، در ابتدا استرس زا و هراس‌آور به نظر مي‌رسد.  فراموش نکنيد که ديوارها و سقف، مانند بوم سفيدي هستند که در نهايت،  نگاه ، تفکر ، سبک، شخصيت و خلاقيت شما بر آن نقش مي‌بندد. همان‌گونه که مي‌دانيد تنوع گزينه‌هاي پوشش ديوار و سقف بسيار زياد است، پس بهتر است ابتدا با آرامش خاطر به کاوش در گزينه‌ها و امکانات موجود بپردازيد. فراموش نکنيد که ديوارها در حکم قالبي هستند که قفس زندگي شما را زيباتر جلوه مي‌دهند.

انواع سقف کاذب

سقف هاي کاذب متنوعي در بازار وجود دارد که با توجه به ميزان بودجه که که براي سقف در نظر داريد، کاربري فضاي مورد نظر (اداري-تجاري مسکوني) ، سليقه شخصي و… ميتوانيد يکي از اين سقف ها کاذب که مهمترين مشخصه عمومي آن ها سهولت در اجرا (نسبت به متريال هاي قديمي) و زمان اجرايي کوتاهتر، قيمت مقرون به صرفه و سبک بودن آن مي توان اشاره کرد که از سقف کناف و تايل هاي 60 در 60 مي توان به عنوان پر طرفدار ترين سقف کاذب ها نام برد.

مزاياي استفاده از سقف کاذب ، دلايل استفاده از سقف کاذب

  • اقتصادي بودن
  • نصب سريع و آسان نسبت به سقف‌هاي معمولي
  • سبک‌تر بودن نسبت به سقف‌هاي معمولي
  • قابليت آسان جابه‌جايي و برداشت سقف
  • امکان راحت در تغيير دکور سقف در آينده
  • امکان نصب چراغ روشنايي در سقف به صورت روکار و توکار
  • امکان تعميرات آسان‌تر در سقف 
  • امکان ايجاد سقفي کوتاه‌تر براي فضاهاي داخلي ساختمان
  • بهبود عايق‌بندي صوتي و ايجاد امکاناتي براي کنترل صوت و جذب آن
  • کاهش مصرف سوخت و انتقال حرارت در صورت اجراي صحيح سقف
  • ايجاد فضاي لازم جهت پنهان ساختن و جاي دادن تأسيسات ساختماني و تجهيزات سبک وزن مانند کانال و لوله

 سقف هايي با طرح هاي شبکه اي

اگر سالن نشيمن خانه شما داراي مساحت زيادي است و به همان نسبت سقف اتاق نيز بسيار وسيع است مي توانيد از شبکه هاي چوبي براي تقسيم بندي سقف ها استفاده کنيد. به اين ترتيب چيدمان مبلمان شما نيز مي تواند تحت تاثير اين شبکه ها باشد و شما مي توانيد جدا سازي فضايي را بدون استفاده از ديوار و فقط با طراحي مناسب سقف ها تجربه کنيد. اما بايد اين نکته را نيز در نظر داشته باشيد که چيدمان مبلمان و طراحي سقف ها بايد در هماهنگي کامل با يکديگر باشند. به طور مثال چيدمان مستطيلي مبلمان در زير سقف کاذب گرد خيلي خوشايند نيست.

سقف کاذب کناف

سقف هاي کاذب داراي تنوع بسيار زيادي نيستند، و از اين رو نمي توان هر دکوراسيون و مبلماني را با آن ها تطبيق داد، براي مثال اگر در منزل شما سقف کاذب گچي يا کناف پياده سازي شده باشد بديهي است که انتخاب شما در اثاثيه و رنگ آميزي محدود است، يعني شما مي بايست با توجه به سقف منزل خود، دکوراسيون و رنگ آميزي را انتخاب نماييد.
اما با ظهور سقف هاي کاذب کشسان يک راه حل فوق العاده ارائه شد، شما مي توانيد طراحي داخلي، رنگ آميزي، لوازم و اثاثيه منزل خود را انتخاب نماييد و در آخر سقف کششي که مناسب آن دکوراسيون است را در منزل پياده سازي کنيد. به دليل انعطاف پذيري فوق العاده در شخصي سازي سقف هاي کشسان هيچ محدوديتي براي شما در انتخاب طرح مورد نظرتان وجود ندارد.
 

سقف کشسان چاپي

طيف هاي متنوع رنگ و تصوير مورد علاقه تان مي تواند روي پارچه سقف کششي چاپ شود. ديگر لازم نيست دکوراسيون و رنگ آميزي منزل خود را با توجه به سقف آن انتخاب کنيد، سقف خود را با توجه به دکوراسيون انتخاب نماييد!
قبل از طراحي سقف به سبک موجود در طراحي داخلي فضا توجه کنيد براي مثال در فضاهايي به سبک مدرن سقف هاي کاذب با طرح هاي منحني و يا ساده تر با نورپردازي در يک سمت مي تواند مناسب باشد اما در فضاي کلاسيک قالب هاي تزئيني خاص به صورت قرينه در دو سمت فضا و با جزئيات و گچبري هاي بيشتر مناسب تر هستند.

موقعيت روشنايي هاي مورد نياز را تعيين کنيد.

در نظر گرفتن جايگاه چراغ هاي سقفي و مکان نور هاي مورد نياز هر فضا به طراحي سقف کمک مي کند تا با توجه به جاي آن ها در دکوراسيون تصميم گيري کنيد و اين به شما ايده هايي مي دهد که چگونه مي توانيد سقف خود را به بهترين شکل طراحي کنيد در اين صورت علاوه بر زيبايي به کاربرد موثر فضا نيز توجه کرده ايد.

ارتفاع سقف را در نظر بگيريد.

توجه به ارتفاع سقف براي طراحي سقف در دکوراسيون هر فضايي بسيار مهم مي باشد زيرا اگر در فضايي با سقف کوتاه تزئينات و يا از رنگ هاي پررنگ تر استفاده نماييد ممکن است کوتاهتر به نظر رسيده و تعادل فضا را برهم ريزد و يا در چنين فضاهايي ارتفاع کمتري براي سقف کاذب خواهيد داشت در عوض، با استفاده از رنگ هاي روشن تر و تزئينات کمتر و با افزودن بافت مي توانيد تاثيرات بهتري ايجاد کنيد.