انتخاب تخت خواب مناسب | راهنماي خريد تخت خواب یک و دونفره

هدر ندادن پول در زمان هايي که درآمدها با خروجي ها کمتر تناسب دارد نيز يک هنر محسوب مي شود. بنابراين بهتر است قبل از اقدام به خريد وسايل منزل، با مطالعه و آگاهي از ويژگي هاي وسيله مورد نظر خود، به اين کار اقدام کنيد. بيشتر افراد در خريد تختخواب مشکل دارند و فروشگاه هاي بزرگي که از انواع تخت ها پر شده اند، انتخاب تختخواب را مشکلتر کرده است. اما آشنايي با انواع تخت خواب ها و کاربرد هر يک از آنها مي تواند کمک خوبي براي کساني باشد که در انتخاب آن مشکل دارند.

نکاتي که هنگام خريد تخت خواب بايد رعايت کنيد

داشتن خوابي راحت و باکيفيت نياز اصلي همه ما انسان ها است، داشتن تخت خوابي مناسب و استاندارد ميتواند تاثير زيادي در راحتي خواب ما داشته باشد به همين دليل است که بايد در انتخاب و خريد تخت خواب دقت کنيد و نکات مهمي را رعايت کنيد. برخي از افراد هميشه صبح ها وقتي از خواب بيدار ميشوند عصباني و اوقات تلخ هستند دليل آن هم اين است که بد استراحت کرده اند و خواب راحتي نداشته اند . نداشتن تخت خواب مناسب و تشک راحت باعث ايجاد چنين وضعيتي ميشود که اثرات جانبي مثل سر درد ، کمر درد دارد. پيش از انتخاب مدل تخت خواب بايد ابعاد اتاق خواب خود را در نظر بگيريد زيرا تخت خواب هاي دو نفره داري ابعاد و سايزهاي مختلفي هستند پس حتما ابعاد تخت خواب بايد متناسب با فضاي اتاق شما باشد. ابعاد استاندارد تخت هاي دونفره معمولا 160 *200 سانتي متر و 180 *200 سانتي متر هستند.

تخت خواب عنصر شاخص در اتاق خواب

همان طور که گفتيم تخت ها عنصر هاي شاخص اتاق خواب هستند اما اين به اين منظور نيست که ديگر لوازم و وسايل دکوري آن مانند پا تختي ها مهم نيستند، درست است که در طراحي دکوراسيون اتاق خواب يا هر فضاي داخلي ديگري ست بودن وسيله ها مهم است اما حتما لزومي ندارد که دقيقا پا تختي ها را از جنس همان تخت خواب تان و با همان رنگ در نظر بگيريد، مي توانيد آن ها را از نوع ديگري انتخاب کنيد در حالي رنگ آن يکي از رنگ هاي مکمل رنگ تخت خواب باشد. اين کارمي تواند پيشنهادي براي داشتن يک تخت خواب ايده آل باشد. سعي کنيد بين عناصر هماهنگي ايجاد کنيد تا هر کدام از وسايل دکوري به تنهايي در اتاق خواب بدرخشند.

ارتفاع مناسب تخت خواب

يکي از ويژگي­‌هاي مهم يک تخت‌خواب خوب گردش هواست. اين ويژگي به‌ منظور جلوگيري از رشد ميکروب­‌ها در گرما و رطوبت از اهميت بالايي برخوردار است. اين نکته علاوه بر کمک به حفظ بهداشت سبب مي‌­شود خواب راحت­‌تر و بهتري در طول شب داشته باشيد. به همين دليل تخت شما بايد از ارتفاع مناسبي برخوردار باشد تا جريان هوا به‌راحتي از قسمت زيرين تشک نيز در گردش باشد.

تخته پشتي تخت خواب

بر اساس فنگ شويي تخت‌خواب شما حتما بايد داراي تخته پشتي مناسبي باشد. بهترين تخته‌هاي پشتي از نظر فنگ شويي آن هايي هستند که مستحکم اند و از چوب ساخته شده‌اند. تخت خواب هايي که داراي تخته پشتي آهني هستند را انتخاب نکنيد.

تختخواب هاي بادي

تغيير شيوه هاي زندگي در دوره معاصر، موجب تغييرات عظيمي در زمينه الگوهاي مبلمان نيز شده است. تختخواب هايي که با هوا پر مي شوند يکي از انواع اين موارد هستند که با ضرورت هاي زندگي معاصر تناسب دارند و راحت و متناسب هستند. وقتي که بچه ها بزرگتر مي شوند، نياز به وسايل بيشتري پيدا مي کنند و در نتيجه فضاي خانه کاهش پيدا مي کند. با خريد تخت هايي که از باد پر و خالي مي شوند مي توانيد زماني که به آنها نياز نداريد، هواي آنها را خالي کنيد و در کمد خود نگهداري کنيد. اين تختخواب ها براي مسافرت يا زماني که برايتان ميهمان مي آيد بسيار مناسب هستند

راهنمای انتخاب تخت کودک

ابعاد تختخواب کودکان و نوزادان به قد و سن کودک بستگي دارد. البته  نکته مهم بعدي براي انتخاب تخت کودکان توجه به ارتفاع تختخواب ميباشد. به 2 دليل انتخاب ارتفاع بين 35 تا 40 براي تخت کودکان مناسب است.

  • رفتن به تخت و خارج شدن از آن براي کودکان راحت مي باشد
  • مرتب کردن ملحفه و رو تختي براي شما راحت مي باشد.

تخت خواب هاي تاشو و کشويي

تخت خواب هاي کشويي انتخاب مناسبي براي اتاق خواب هاي کوچک و کم جا به شمار ميان چون در ظاهر، فضايي به اندازه قراردادن يک تخت خواب را در اتاق اشغال ميکنند اما با باز کردن طبقه زيرين به عنوان يک تخت دونفره مورد استفاده قرار ميگيرند. براي يکدست به نظر رسيدن اين نوع تخت ها ميتوان از ملافه و روتختي هاي هماهنگ و يکسان براي آنها استفاده کرد و يا براي تنوع دادن به اتاق براي هر کدام از آنها ظاهر متفاوتي درنظر گرفت.

بالش مناسب
شما 3/1 از مجموع شب و روز را در بالين مي‌گذرانيد پس لازم است قبل از خريد بالش از راحت بودن آن مطمئن شويد. انتخاب اندازه صحيح بالش بستگي به اندازه تخت و عادت خوابيدن شما دارد. اگر بودجه محدودي براي اين منظور در نظر داريد، يک يا دو بالش را که براي خواب است، از جنس خوب انتخاب کنيد و يک مورد ارزان‌تر را براي مطالعه و دکور در نظر بگيريد. اگر به پشت مي‌خوابيد، از بالش پهن استفاده کنيد. اگر به پهلو مي‌خوابيد، بالش را طوري انتخاب کنيد که گودي گردن شما را پر کند. بعضي بالش‌ها ضد آلرژي هستند. اگر داراي آلرژي هستيد، بهتر است از آن‌ها استفاده کنيد. ميزان نرمي يا سفتي يک بالش بستگي به ميزان مواد داخل آن دارد. اگر بالش شما پر است، هر 10 سال بايد تجديد شود. روبالشي‌هاي پر بايد به قدري ضخيم باشند که پر به بيرون نفوذ نکند. بهتر است براي تميز ماندن بالش‌ها از کاور مخصوص بالش استفاده کنيد.

تخت خواب‌هاي سايبان‌دار به معناي واقعي کلمه چشم‌گير هستند. البته در مدل‌هاي مدرن امروزي ديگر خبري از پارچه تزييني براي پوشاندن چهارچوب تخت نيست بلکه خود چهارچوب بدون هيچ پوششي خودنمايي مي‌کند. به همين خاطر مواد بکار رفته در فريم اين گونه تخت خواب‌ها بيش از پيش اهميت پيدا مي‌کند اما از بين تمامي موارد، فريم‌هاي برنجي با تاج مخملي در تخت خواب‌هاي سايبان‌دار زيباترين و فاخرترين نمونه‌ها هستند. با تهيه اين مدل‌هاي مي‌توانيد به سليقه خودتان ستون‌هاي تخت خواب را با پارچه‌هاي لوکس و شيک مد نظرتان تزيين کنيد تا يک تختخواب سايبان‌دار تمام و کمال در اختيار داشته باشيد.